רפואה סינית- אלמנט אש - לב(HT), מעי דק(SI), מחמם משולש(TH),מעטפת הלב(PC)- חלק 1
באלמנט האש ברפואה הסינית 4 איברים. הלב (HT), המעי הדק (SI), מחמם משולש(TH), מעטפת הלב(PC). קיימת מורכבות בסיסית באלמנט האש בשל העובדה כי קיימים בו 4 איברים ובגלל שמעטפת הלב(PC)והמחמם המשולש(TH) הינם איברים שתפקודם הגשמי שולי ביחס לתפקוד האנרגטי\תודעתי.
הלב (HT) הוא הקיסר והאיבר החשוב ביותר בגוף. מבחינה תפקודית הלב אחראי על הדם וכלי הדם ומקיים קשר הדוק בין צ'י לדם דרך יצירת הדם ותנועת הצ'י איתו בתיאום עם צ'י החזה והריאות, הוא נפתח אל הלשון ואחראי על הדיבור. הקשר צ'י דם פגיע בהקשר הלב לכן סימפומי חסר נפוצים מאד באבחנה-חסר צ'י\ דם\ יין\יאנג . סימפומי עודף מתפתחים על רקע חסימה, חום או חום ליחה. הלב מאחסן את ה SHEN שאחראי וקשור אל 4 האספקטים הנפשיים האחרים PO, YI, ZHI, HUN (מאמר מורחב בנושא ניתן לקרוא כאן).יחד הם עוזרים לקיים את הספקטרום התודעתי חוויתי ולהזין את הלב- SHEN בתמצית תודעתית המזינה את הריק (WU JI) בקשר הנצחי בין האדם לשמיים.
הלב בהיותו מרכזי ובדימוי הקיסר הינו לב ליבה של הממלכה, התפקודים הפונקציונליים בנוגע ליצירה והפצה של צ'י ודם מהותיים ומשמשים כגורם מרכזי אשר מהווה את ציר היצירה והחיים. הלב מאחסן את ה SHEN, אותו ניצוץ שמיימי המחובר אל הריק השמיימי ומקיים משם את הקשר הקמאי אל המקור (WU JI ) ואנרגית האם, בתנאים ואפשרויות אשר חלו גם על הקיסרים הסיניים בהיותם נוכחות אלוהית על הארץ וככאלה הם עסקו בתיווך לרצון השמיים או העברת התבונה האלוהית אל בני האדם תוך ציפייה שבני האדם יגיבו אל אותו תדר וילכו בעקבותיו. מחובתו של הקיסר לשמר את החיבור אל השמיים אך גם אל בני האדם. בהיותו מתווך הוא אמון על האירועים, תזמונים ורצונות שמימיים שעל פי האמונה המוקדמת אי ציות להן גרר עונש קולקטיבי בצורות של מפגעי טבע ואסונות, כולל הדחה של הקיסר. אותם פגעי טבע הינם ביטוי לחוסר שביעות הרצון האלוהי מהקיסר עצמו. העקרונות השמימיים הינם נצחיים מעצם הקשר בין הלב (HT) אל ה SHEN ותפקידו של הלב כקיסר הוא לשמור על הקשר עם האלוהי\שמיימי \התודעה הקולקטיבית ולקיים את הקשר אל הארץ\ הגוף הגשמי דרך החיבור של SHEN- לב ואל שאר מחוזות הגוף דרך יצירה של תמצית שמיימית בדם והפצתה עם צ'י החזה והריאות אל כל חלקי הגוף. המווסתים, השומרים, והעוזרים הינם 3 האיברים הנוספים באלמנט אש , מעי דק (SI), מחמם משולש(TH), מעטפת לב(PC). ובמעגל נוסף גם שאר איברי היין (SP, KI, LU, LIV)וארבעת האספקטים הנפשיים הנוספים (PO, ZHI, HUN,YI).
הלב בתמצית תפקודו יוצר דם בו מוטמעת תמצית שמיימית שהינה תמצית המודעות(דרך SHEN). היא מופצת בעזרת המחמם המשולש\ מעטפת הלב כפקודה של הלב. הפאזה הארצית מחוללת הרגש והחוויה מייצרת התנסויות המגיעות אל הלב דרך המחמם המשולש(TH) עוברות את "הפילטר הרגשי" במעטפת הלב(PC)ואת ה"פילטר ההגיוני" במעי הדק (SI) ומתגבשות לכדי ניסיון ותודעה הנצברת כמודעות נרכשת בלב. היא מזינה חזרה דרך (SHEN\HUN) את התודעה הקולקטיבית ואנרגית האם (WU JI). הזנה הדדית והתיאום זה בין שמיים וארץ והביטוי האלוהי והייחודי באדם.
המעי הדק (SI) עוסק בהפרדה וטרנספורמציה של מזון ונוזלים לאחר שלב העיכול בקיבה ובטחול. ההפרדה נעשית בין "טהור ללא טהור" .זהו קשר חשוב בתהליך העיכול המלא כי המעי הדק מזקק ומייצר הפרדה בין טפל לעיקר כשהעיקר הינו תמצית מזון המזינה את הגוף דרך התפקוד של הטחול, והטפל מופרש כפסולת דרך שלפוחית השתן (BL) והמעי גס (CO). המעי הדק(SI) (בן הזוג של הלב (HT)) מבטא דרכו את הדיסהרמוניות והפתולוגיות של הלב כמו סימפטומים הנובעים ממצבי חום (אמיתי או חוסר יין) וממצבי סטגנציה. המעי הדק (SI) מתבטא דרך גזע S3 (עם אנרגיה פנימית של מים) ויכולת תפקודו כאיבר שאחראי לפינוי עודף חום מהלב(HT), איזון האטמוספירה של הלב, תוך שהוא משמש לניקוז והוצאת חום (אף כי הוא איבר יאנגי באלמנט האש (גם דרך ענף B8 - כבש)). חלק ניכר מהתכונות של המעי הדק דומות לאלו של אלמנט המתכת כמו הפרדת טפל מעיקר, תמצות, שיפוטיות כי כל אלו נשענים על תמצות ויכולות מנטאליות והיגיון (YANG) וזהו מקור לבלבול באבחנה לאלו הנשענים על תשאול בלבד.
המעי הדק עוסק בהפרדות שבין "דברים" לאחר שהם נמצאים כבר בתהליך "העיכול" ואלו באים בהקשר של תודעה נרכשת, חוויה והתנסות אשר מוזרמת אל הלב. הרבה פעמים לאחר חוויה רגשית\תודעתית אדם אומר "אני צריך לעכל את זה" והכוונה כאן היא לתת לעצמו שהות על מנת לבחון את הסיטואציה בהיבטים שונים או בראי הזמן ( לתת לעוצמת החוויה הרגשית "לרדת" (מעטפת לב) על מנת שההיגיון יוכל להשתתף ,לנתח את הסיטואציה ולהקיש היקשים). הקשר התודעתי (מבחוץ פנימה) אל הלב(HT) ואל ה SHEN עובר דרך המעי הדק האמור לסנן עבור הלב את החוויה לאחר שעברה "הפרדה" ונוקו ממנה ההיבטים שאינם קשורים אל החוויה באופן ישיר - (תהליך של ההיגיון). ז"א לאחר חוויה והתנסות מתקיים תהליך עיכולי בו אדם אמור להכיל ראשית את הסיטואציה (טחול- SP), אח"כ הוא מפרק את הסיטואציה והחוויה ומשחזר אותה תוך שהוא בורר ומדגיש את הפרטים החשובים בפני עצמו, זהו התפקוד של המעי הדק (SI), את תמצית החוויה ואת עיקריה הוא מעביר אל הלב (בשיתוף מחמם משולש-מעטפת הלב(PC), שם היא נשקלת כ "הרגשה", ההרגשה הזו נצרבת בתודעה כהתנסות והתנסות זו מאוחסנת\ מועברת אל ה לב -SHEN המחובר אל (WU JI) שאריות הפירוק של החוויה וההתנסות (החלק הלא טהור) מועבר אל המעי הגס(CO)ואל שלפוחית השתן (BL)ואלו תהליכי הפרוק אותם אנו מעבדים לחוויות, זיכרונות , התנסויות שיש בהן מן הנטל הרגשי שעדיין לא מצליח להיות מוכל כהתנסות מוגדרת, או טרם הצטרף ההיגיון הטהור אל ההתנסות.
מעטפת הלב (PC) משמש כמגן הלב ומווסת את צ'י הלב. הוא אחראי על ההפצה של הצ'י והדם מהמחמם העליון ( לב ריאה) לשאר הגוף. תפקיד ההפצה של מעטפת הלב פועל גם בהקשרי הלב הרגשיים\מנטליים . הוא שומר על הלב ועל ההתנסות הנכנסת אליו. בתפקיד ההופכי הוא מווסת ומפיץ את הוראות הלב ופועל כגשר המקשר בין תמצית המודעות (SHEN) ותמצית התודעה (מעי דק+מחמם משולש+לב) תהליך אשר מתרחש בלב, אך האינפורמציה הנכנסת אל הלב מווסתת (רגשית) ע"י מעטפת הלב ומסוננת על מנת לא לאפשר פגיעה .האינפורמציה וההתנסות הארצית מגיעה אל הלב דרך המחמם המשולש והם פועלים יחד בהתמרת התודעה למידע רגשי אשר מגיע אל הלב דרך ההובלה של המחמם המשולש והשמירה, הויסות וההפצה של מעטפת הלב בשילוב יכולת היגיון והפרדה של המעי הדק. מעטפת הלב מבטאת את התחושות המגיעות ויוצאות מן הלב, בבסיס שמחה ותשוקה השייכים לאלמנט אש, אבל כל הרגשות עוברים דרך מעטפת הלב כי הלב מתנסה בכל שלל הרגשות ומעורב בכל תהליך רגשי המתרחש בתודעה ובספקטרום החוויה.
המחמם המשולש(TH) מווסת ואחראי על מעברי המים בגוף בתהליך המטבולי, אחראי על משק הנוזלים, ועל 3 המחממים של הגוף :
מחמם עליון : קשור אל פיזור נוזלים טהורים מהמחמם העליון והורדתם ופיזורם ע"י הריאות (עור). חוסר הרמוניה הינה פגיעה בWEI QI הנע יחד עם הנוזלים בעור.
מחמם אמצעי: תהליכי העיכול והפרדת מזון ונוזלים טהורים ועכורים. חוסר הרמוניה הינה פגיעה ב YING QI והדם ולכן פגיעה ברצועות, גידים ומפרקים והזנת האיברים הפנימיים.
מחמם תחתון: הפרדה של נוזלים והפרשתם דרך כליות ושלפוחית שתן (KI+BL) חוסר הרמוניה הינה פגיעה בתנועת הנוזלים ב KI\BL.הכליות שולטות על המים ולכן יכולים להופיע שלל סימפטומים כתוצאה מדיסהרמוניה במחמם תחתון.
המחמם המשולש מתחבר ואחראי על צ'י המקור(YUAN QI) ולכן מעורב בהפצה של צ'י בגוף על מנת לקיים חיים. 12 המרידיאנים מחוברים אל המקור זה דרך (MING MEN) והמחמם המשולש ממלא את 12 המרידיאנים בצ'י המאפשר הגנה מפני פלישה של פתוגנים. במרידיאני יין (YIN)נקודות מקור הינם נקודות אדמה הבונות את החומר עצמו, הגוף.
במרידיאני יאנג(YANG) נקודות המקור יהיו הנקודה ה 4 מההתחלה(ביד) או מהסוף(רגל) אך הן אינן שייכות לאלמנט ספציפי ,כי יאנג עוסק בתנועה ואנרגיה ולא בחומר.
כאחראי על מעברי המים בגוף ובידיעה כי רוב גופינו מורכב ממים, ישנה חשיבות מכרעת אל הנוזלים, התמרתם והפצתם כי דרכם ובעזרתם מופץ ומועבר גם מידע בגוף שלנו. המחמם המשולש מופיע בהקשרים של טרנספורמציה, אידוי, הפרדה והוא זה אשר מניע את המידע במעברי הגוף השונים דרך תנועת הנוזלים ואחראי על שינוע ההתנסויות בקשר התודעתי\ חוויתי ע"י הבאת המידע אל הלב והפצת הפקודות מהלב.החיבור אל YUAN QI מהווה גשר נוסף בתקשורת בין KI-HT כאשר המחמם משולש הוא המווסת והמתאם, מניע האינפורמציה, מאזן חום-קור, ולכן ללא תפקודו אין חיים והתלות בתנועת הנוזלים היא לב העניין.
לסיכום: הלב (HT) הוא המרכז, הקיסר, בהיותו המרכז הרגשי הוא מקבל את סך ההתנסויות הרגשיות ומעבד אותן לתודעה שהינה סך החוויות ההופכות למודעות נרכשת. בהיותו מחובר אל הSHEN הוא מקיים גם קשר נצחי אל המודעות המלאה, ההיגיון הטהור והתודעה הקולקטיבית ממנה הוא ניזון ואותה הוא מזין במודעות הנרכשת מסך החוויות התודעתיות הנרכשות בעולמות הרגש והחוויה. ניתן לומר כי המודעות המוחלטת מסמנת נתיב(היגיון טהור)המופיע בלב כתמצית שמיימית. ההתנסות הרגשית, הפיסית צועדת בנתיב זה ומתנסה בשלל חוויות, התחבטויות ושאלות על מנת לממש בפועל את הנתיב הזה. ה SHEN מביא את ניצוץ המודעות האלוהית אל הלב בתמיכתו של ה HUN. זוהי ידיעה והרגשה ולא ידע, הרגשה פנימית מלאה בלב כי יש רצון וצורך לפעול ולממש דבר מה, הדבר מתגבש להחלטה והתנסות רגשית היוצאת לדרך באמצעות מעטפת הלב(PC) שהיא גם המוכנות הרגשית להתנסות, בעזרת המעי הדק שהינו ביטוי של ההיגיון והמחמם המשולש המפעיל ומזרים את המידע בשלושת המחממים דרך תנועת נוזלים ושליטה בצ'י המקורי (YUAN) המזין את 12 המרידיאנים והאיברים הפנימיים.
כל מפגש בחיינו וכל התנסות חוויתית או רגשית הינה למידה וצבירה של ניסיון והתנסות. כל דבר בקיום שלנו הינו תוצאה של מערכות יחסים, בין אדם לעצמו ובין אדם לסביבתו. מעצם היות האדם נולד הוא חווה ניתוק (בהרגשה) מהמודעות האלוהית(WU JI) על אף היותו מחובר אליה בקשר נצחי דרך SHEN. מכאן נוצרת חווית חוסר בסיסית אותה האדם רוצה להשלים על מנת לחזור אל המוחלט. עצם הניתוק מעורר התחבטות, שאלה, חיפוש וחוסר ביטחון המזמין התנסות מעשית בפועל, התנסות רגשית וצבירת תודעה על מנת להשלים את החוויה ולהזין בחזרה את המודעות המלאה בהתנסות רגשית האפשרית רק בגוף גשמי. מרגע שאדם נולד הוא מתחבר אל התודעה שהיא משולש: תחושה, רגש וחשיבה המבקש חיפוש, התנסות, הרגשה ורגש, שיקול דעת והסקת מסקנות.תחושת החסר שאדם נמצא בה מעצם הניתוק מהאלוהי שואף להשלים את עצמו והתודעה רוצה לחבור אל המודעות כשההרגשה הנובעת מתוך הניתוק הזה היא הרגשה של בדידות.
צביר החוויות הנאגרות מאותם התנסויות מוזרמות אל הלב כמידע גולמי דרך המחמם המשולש(TH) המביא את האינפורמציה מכל שלושת המחממים. מערכות הקליטה החושיות מזרימות אין סוף נתונים ותחושות הנאספות מתוך המרחב החיצוני והפנימי של האדם. הוא חשוף לאין סוף גירויים, שאלות, התחבטויות, צליל, צבע, רעש ושאר הסחות דעת רגשיות ומנטליות כשבתוך כל אלו אמור הוא לעשות דרך נבחרת עבור נתיבו האישי. המעי הדק(SI) מסנן את האינפורמציה ועושה סלקציה הגיונית והפרדה של טפל מעיקר, ממרקר את הנקודות החשובות ומעטפת הלב(PC) מסננת את המידע הרגשי במטרה להגן על הלב. זהו מפגש של שכל-רגש בפאתי הלב שלו חשיבות עצומה בגיבוש החוויה וההתנסות הרגשית לתודעה ומודעות נרכשת אשר נצברת בלב ומופיעה כ"תמצית ההרגשה" והיא זו אשר מזינה חזרה את המודעות העליונה(WU JI) דרך הקשר HUN-SHEN.
בכל התהליך הזה מתקיימת מעורבות מלאה של PO , ZHI , YI מבחינת ההנעה ותפעול(אשר לקרוא עוד כאן) ,במצב האופטימלי ועל מנת לקיים תפקוד תקין החשיבה אמורה להוביל את הרגש אלא שהרבה פעמים חל היפוך והרגש מוביל את החשיבה וזהו מקור לחוסר הרמוניה וקושי בניהול הקשר תודעה- מודעות או בביטוי הארצי שלו קושי בניהול מערכות יחסים. ההיצמדות הרגשית לא מאפשרת הרבה פעמים את הרוחב האופטימלי של החוויה ופוגמת ביכולת להסיק מסקנות כי קיים קושי לפרק אותה להיגיון, להכיל את החוויה. יש פחד להיפרד, נטייה להיצמדות למוכר, הרגשת מוגבלות. התודעה מתחברת אל המודעות דרך תחושה (גם חושית) חשיבה ורגש(אינטואיציה).הסעיף הראשון ליצירת הגשר עובר דווקא דרך חשיבה משום שזהו הסעיף שאותו אנו יכולים לכוון ולשלוט ביתר קלות. החוויה הרגשית והידיעה משנה את ההתייחסות הרגשית שלנו ואת המחשבה וזו מאפשרת בחירה מעצם ההתלבטות והספק. הלב במהותו צריך להיות ריק (במובן ריקות) על מנת להכיל את שלל החוויות הנרכשות מתוך ידיעה שהדברים מכוונים מעצם יכולת הבחירה. אין טוב ורע והביטחון לכך מגיע מעוצמת החיבור של SHEN- לב אל הריק המוחלט (WU JI) זוהי השתקפות האלוהי על הארצי או מיקרוקוסמוס שבו כל פרט מקיים את מערכת ההתנסויות שלו תוך ניסיון לאזן, לשמר ולפתח את המשולש תחושה, חשיבה רגש בתוך התנסות אשר מבקשת צעידה בפועל ולא באופן תיאורטי כפי שהיא מופיעה בהיגיון המוחלט. השילוב וההתנסות של הרגש והתחושה בהובלת החשיבה מאפשרים מימוש בפועל המתורגם להסקת מסקנות הגיונית(מעי דק),חוויה רגשית (מעטפת לב\מחמם משולש) ושני אלו מעובדים ונצברים לתודעה נרכשת בלב (HT).
יחסי אש מים
אלמנט אש והלב מקיימים מערכת יחסים עם אלמנט המים(KI) ביצירת דם ואיזון יחסי SHEN-ZHI. זה בא לידי ביטוי בתחושה והרגשה של חום קור, ביטוי רגשות ותחושות, תקשורת, ואיזון YIN-YANG. אלמנט המים מאחסן את ה ZHI שהוא כח הרצון ותלוי ב JING. איזון הנקודה הגבוהה ב SHEN שהיא החיבור אל המוחלט אל מול ה ZHI שהוא הנקודה העמוקה ביותר המתורגמת לכח רצון של אדם עצמו (בפועל רצון אלוהי), ביכולת להציב חזון ורעיון, יכולת להציב מטרה היוצאת אל הפועל דרך אלמנט העץ. ה ZHI שמוצאו מהJING מקיים את חוקי האדם, ה SHEN מקיים את חוקי השמיים. כאשר יש איזון ביניהם מתקיים צדק אנושי הבא לידי ביטוי בתואם הפעולות בין הפיסי לרוחני, בין הממשי לבין הפוטנציאל, בין החומר לרוח. נקודת המוצא של התהליך היא YANG , קרי חוקי השמיים המושתתים על הארץ והאדם. באם אדם עוקב אחר חוקי השמיים ומגלה אותם בתוכו בדמות חזון, אמון ואמונה אלו באים לידי ביטוי מלא בקשר שבין האש למים (שתי הטריאגרמות הן השתקפות הפוכה אחת לשניה). אדם אשר מונע מתוך החזון הפנימי שלו ומתוך האמון ויכולת לעקוב אחריו ולתחזק אותו מונע ע"י כח שמיימי וכאשר הוא פוגש אנשים אשר מאמינים במה שהוא מאמין נוצר חיבור ומפגש שיש בו מן העוצמה והמנהיגות ביכולת לעקוב ולחיות במשותף חזון ואמת פנימית משותפת. זו ניזונה ומתואמת בקשר שבין הלב (HT) לכליות(KI) המאפשרים את הביטוי של מוצא הרגשות באדם לכדי חוויה תודעתית ממומשת בלב.
כאשר אלמנט המים אינו תומך במעגל הבקרה את אלמנט האש משתבש הקשר הזה והביטוי יכול להיות בשלל אפשרויות אשר מציינות כי הרגש אינו מוצא ביטוי והד, התודעה אינה מוזנת ומונעת ע"י חזון אלא על ידי תגובה לנעשה מסביב וכך מוצא עצמו אדם אוסף אמונות, דעות, ורעיונות מהסביבה בניסיון לגבש לעצמו זהות אישית מקובלת שבמקרים רבים תוותר על ייחודיותה ותהיה דומה למקובל ע"י החברה. אלמנט המים מקבל את ההשתקפות הסביבתית\חברתית המבטאת את חוסר הדיעה של המים והנטיה לוותר על האפשרות לבנות חזון פנימי מוגשם בתמורה לסביבה מוגנת ולא מאוימת ע"י החברה. זוהי חווית גרירה בחיים המסמלת תגובה ולא יוזמה, אלא התמדה בהתחפרות העצמית בניסיון שלא לעורר מחלוקת, קונפליקט או ויכוח על מנת לשמר את הרגשות במצב "הרמוני" לכאורה באופן מלאכותי. זהו ביטוי לכך שהמחשבה הנתמכת ע"י SHEN - לב לא מצליחה לנהל את הרגשות בפועל בגלל שהרגש מתעקש להוביל או שהמטרה הינה לעבור את החיים ללא זעזועים מיותרים כהחלטה תודעתית הנתמכת ע"י השכל. הנושא של תקשורת הוא המקור של אלמנט מים כי הוא מהווה את המהות של JING כפוטנציאל מימוש במציאות והאפשרות באמצעות ה SHEN והלב למצוא את הערוץ והאפשרות לממש ביטוי תקשורתי בעולם שכל כולו מורכב ממערכות יחסים ותקשורת עם בני אדם אחרים כצורך של השתקפות היוצרת התנסות ולמידה.
מערכת היחסים בין אלמנט מים לאלמנט אש באה לידי ביטוי דרך הקשר של איזון חום קור, יצירת דם, איזון יין יאנג, JING-SHEN , ומימוש התודעה דרך הפעלת הרצון או גיבוש חזון ועד במימוש בפועל,הנעת המידע ע"י המחמם המשולש (TH) תמצות החוויה, סינונה דרך הפילטר הרגשי של מעטפת הלב, והפילטר ההגיוני במעי הדק (SI) ,ספיגה והכלה (גם באמצעות SP) בלב , והחיבור התודעתי אל SHEN. ישנם שלל סימפטומים שיכולים להופיע במצבי דיסהרמוניה ולרובם קוראים "בעיות רגשיות" אך מוטב לדעת להצביע על מקור הבעיה כי חוסר JING או KI QI \YIN \YANG מופיעים בסימפטומים מובהקים של חוסר אך באלמנט אש עודף וחוסר נמצאים בכפיפה אחת וכדאי לתת את הדעת באם "הבעיה" נמצאת בפאתי הלב: הולכה (TH) , סינון ופרוק רגשי\ יישום פקודות רגשיות(PC), סינון ופרוק הגיוני(SI) , הלב עצמו (ייצור והתמעה ) דם\ איכות חיבור אל הSHEN. בכל אחד מההיבטים הללו יופיעו סימפטומים שונים ולכן לא מספיק לאזן מים-אש אלא יש לתת את הדעת לאיזוני המשנה או לתפקודים המשניים שחשובים לעיתים יותר.
יחסי אש עץ
בקשר בין אלמנט אש לאלמנט עץ מתקיימים יחסי הזנה של אמא ובן , התפקוד של הכבד(LIV) חשוב ביותר בתמיכה של הלב כמאחסן ומניע דם וצ'י. הבסיס ליצירת דם הינו KI-JING ,נוזלים טהורים. בתהליך הייצור של הדם הלב -SHEN מטמיע תמצית שמיימית הנעה יחד עם הנוזלים (TH) ומזינה את הגוף, גידים, רצועות ואיברים. כפי שהתפקוד של הכבד חשוב ללב כך התפקוד של כיס מרה(GB) חשוב למעי הדק(SI)כי האנרגיה הפנימית של GB היא מים והוא אחראי על התנועה והיוזמה הניזונים מעומק הרצון של המים. אלו תהליכים שיש בעומקם חשיבה והיגיון והם מאפיינים ודרושים לתפקוד התקין של המעי הדק(SI) העוסק בהפרדה בין טהור ללא טהור ומשמש "כקול רציונאלי" בסינון חוויות רגשיות ופרוקם למבנה חשיבתי. הקשר הממשי בין כיס המרה למעי הדק מתקיים דרך תהליכי העיכול. כיס המרה כאחראי על "האומץ" קשור להרבה תהליכים תודעתיים שמוצאם מהחשיבה ורעיון היוצר דחף לפעולה. אומץ הינו תוצר של החיבור ושיתוף הפעולה עם הכבד והקשר שלו לאחסון דם ו HUN. אומץ דורש התבוננות וחזון (מים), ידיעה כי ניתן לממש גם דבר שנראה מפחיד או בלתי אפשרי. האפשרות לראות בעיני רוחך את הפעולה ממומשת מאפשרת אומץ , זוהי גם הפעולה המיטבית של HUN בהיותו מתאם ועוזר לפעולה של ה SHEN בחיבור אל התודעה הקולקטיבית ממנה ה HUN יכול לשאוב מידע וידע, להביט קדימה, לממש ידע בדרך של השראה, יצירתיות, אינטואציה, צבע וצליל. החיבור SHEN -HUN חשוב מאד לפעולה התקינה של ה SHEN-לב כי HUN פועל בחלימה (כולל בהייה או חלום בהקיץ) והוא המחבר אל התת מודע הקולקטיבי אשר הקשר אליו מאפשר לצד הרוחני של האדם לבוא לידי ביטוי בגיבוש תפיסת העולם ומערכת האמונות שלו. LIV-GB הם בסיס חשוב מאד לתהליכי שינוי ולהחלטות הנשענות על הקשר HT-SI קרי מוטמעת בהחלטה תמצית שמיימית, בינת לב, הגיון , אינטואיציה ואלו מתואמות אל הרצון KI-ZHI וליכולת הדחיפה של LIV-GB . לכן קבלת החלטה על נתיב צריכה תיאום של אלמנט מים-עץ-אש הידועים גם כציר היצירה: רעיון- הוצאה לפועל-מימוש. SHEN-HUN-ZHI רמת דם טובה משמרת גם HUN -SHEN אך יש גם משמעות לתנועה ולויסות הצ'י והדם ע"י הכבד המתורגמת לדחף. מוצא הדחף הדרוש לפעולה נשען על הרצון של המים, החשיבה והתחושה קודמת לפעולה אך היא עדיין אינה נראית. חולשה או אי הזנת מים את אלמנט עץ לא רק משבשת את היכולת להוציא אל הפועל אלא בהכרח גם את היכולת לממש (אש) לקבל החלטות, או להניע את המרחב התודעתי בערות מספיקה לחוויה יוזמת ולא נגררת מחוסר מוטיבציה. אלמנט מים (KI-JING) הוא מוצא הרגשות או תמצית התודעה כפוטנציאל מימוש שמתקבל מעצם הקשר שבין HT-KI. הלב HT -SHEN מטמיע תמצית שמיימית בדם, זו פוגשת ZHI בכליות KI וכך נוצר הקשר בין הפוטנציאל השמיימי של המודעות לבין הצורך,הרצון והפעולה בפועל ההופכים אחרי הפעולה למודעות או תודעה נרכשת. תהליך אשר קשור בדם אך גם בכמות\ יכולת הנעת הנוזלים של מחמם משולש בין המחממים. ההתעוררות של המודעות או הצורך לחוות מניע תהליך באלמנט העץ שיש בו מן הדחיפה וההתלהבות לפעולה. כל מישור החוויה בפועל מתרחש באלמנט עץ מהפיכת הרצון לפעולה ועד המימוש החיצוני של החוויה. זוהי דרך ארוכה המדמה את רגע הלידה והצמיחה המהירה עד הגעה לבגרות. שלל הצלחות,מכשולים, עוצמות וחולשות, ספק ושאלות הנשאלות, החלטות שיש לקחת, כל אלו נמצאים תחת מעטפת הפעולה של אלמנט העץ הבונה בפועל את גוף החוויה דרך העשייה, התאום והדחיפה. זה יכול להיות תהליך ארוך או קצר (אלמנט עץ מעדיף קצר בשל הקושי ביצירת מומנטום לאורך זמן)אבל הגיבוש התודעתי העיקרי מתרחש ברובו באלמנט עץ כי אלמנט העץ הוא זה המניע את הרגשות מתוך מוצאם ומגרה את התודעה לפעולה ומימוש. כתבתי את זה כבר אך אזכיר כי בסופו של דבר התודעה רוצה לפגוש את המודעות ועבור זה מתקיים השיח, מע' היחסים, והמימוש הרגשי מכיוון שהוא לא יכול להתקיים בתוך מישור השמיים אלא רק בגוף חומר.
אם מדובר בהתנסות מתמשכת אז אלמנט האש כל הזמן מקבל זרימה של נתונים וחוויות מההתנסות כי כך מתקיים קשר אש-עץ.זרימת הנתונים מתקבלת ע"י התפקוד של המחמם המשולש (TH). המעי הדק(SI) מפריד טפל מעיקר בפעולה הגיונית. מעטפת הלב(PC) מסנן את המידע הרגשי ומעבד אותו בטרם הוא מגיע אל הלב. בסופו של תהליך אל הלב מגיעה חוויה מעובדת או מתומצתת משתי סיבות: הראשונה היא כדי למנוע עומס אינפורמציה שתפגום בריקות הלב. השניה :בני אדם לא מתמודדים היטב עם מוטרדות. כאשר אדם מוטרד יש מעורבות של אדמה (בעודף) או חוסר מים וזה יוצר חום פנימי המפריע ללב ומלבה סימפטומים.
יחסי אש עם עץ ומים משמעותיים מאד כאשר רוצים להניע רגשות או לעודד את פעולתם. רגש הוא כמו אוקינוס ובלתי אפשרי לשלוט בתהליכים הרגשיים או לכוון אותם בצורה נקודתית אך מצד שני כדאי גם להשתחרר מההנחה הפשטנית העוסקת בנקודות דיקור כ"מרגיעה" "מרכזת" וכו' ולהתייחס באופן יותר פרטני אל משמעות התהליך שבו המטופל נמצא ומול מה הוא מתמודד, לכן אין באמת נקודות טובות לטיפול בחרדות למשל כי לחרדה ודחק בדיוק כמו כאב ראש יש הרבה סיבות וניואנסים שדורשים התייחסות ספציפית. ישנם חרדות המופיעות למשל מחוסר אש, עודף מים על אש, עודף עץ על אש, עודף אש חוסר עץ. כמעט תמיד ניתן להגדיר כי תהיה מעורבות של HT , PC , SI אך עדיין זה לא אומר כי זהו המקור של הבעיה.
"בעיות רגשיות" הקשורות להדחקה, טראומה, בהלה ופחדים נוטות לייצר מעורבות מלאה של הכליות (KI) במיוחד באותם מצבים בהם יש פגיעה בכח הרצון, הויטליות והרגשה של איבוד משמעות. פעמים רבות מתקיימת התבצרות בתוך הדיפוזיות של המים והימנעות מקשר אשר אופינית למצבי מים. קרי קיימים רגשות חזקים אך הם "מוחזקים" במים, מייצרים סטגנציה וחום בגלל חוסר התנועה אל העץ (כביטוי) ואל האש כהבעה, התייחסות רגשית וקשר.
נקודות מוצא וחיבור על המים (KI3 (אם אין עודף אדמה) , BL64, KI4) יעילות במצבים כאלו כמו גם נקודות על DU MAI, YIN WEI חיזוק\פיזור אש ועץ מבלי לבסס ראשית את המים יכול להחמיר סימפטומים ולדחוף את האדם "החוצה" לפני שהוא מודע שזה רצונו. ההנעה הרגשית תלויה בעיקר בכבד (LIV) ובמחמם המשולש(TH) והרגשות הלב הן בד"כ תוצאה של "הפעלות" מאלמנטים אחרים.
המשך המאמר בחלק 2 - רפואה סינית- אלמנט אש - לב(HT), מעי דק(SI), מחמם משולש(TH),מעטפת הלב(PC)- חלק 2